Gastvrijheid kent vele gezichten, maar ongastvrij zijn herken je direct. Het zijn vaak de kleine dingen die het verschil maken tussen een warm welkom of een koude douche. Kennis van de meest voorkomende afknappers helpt je om ze tijdig te herkennen en aan te pakken. Dus wat zijn ze?
Let goed op en je zult ze gemakkelijk gaan herkennen.
Medewerkers die klanten doorverwijzen zonder zelf verantwoordelijkheid te nemen.
Het gebruik van scripts zonder echt te luisteren naar de vraag.
Vergaderingen of onderling gesprek laten voorgaan op aandacht voor de klant.
Verschillende behandeling door verschillende medewerkers.
Medewerkers die niet de ruimte krijgen om problemen zelfstandig op te lossen.
Deze afknappers zijn vaak symptomen van dieper liggende organisatorische uitdagingen. Door ze aan te pakken, werk je niet alleen aan je gastvrijheid, maar ook aan een sterkere organisatiecultuur en structuur waarin mensen met plezier werken en klanten graag terugkomen.
Maak deze afknappers bespreekbaar in je team. Vaak weet iedereen wel waar de schoen wringt, maar durft niemand het te benoemen. Open communicatie is de eerste stap naar verbetering. En weet: open communicatie is de eerste stap naar verbetering.