Gastvrijheid wordt geboren uit positiviteit en het blijft groeien door kleine details. Als manager of leider kun je hier een cruciale rol in spelen door deze gastvrije mindset te omarmen. Zie het als een voorbeeldfunctie.
Drie dingen die je vandaag nog kunt starten om een gastvrije mindset in je team te motiveren:
Een dagelijks moment om even bij elkaar in te checken. Waar werk je aan en waar loop je op vast? Waar kunnen collega’s elkaar helpen.
Bewust stilstaan bij de successen geeft een gevoel van verbondenheid in het team.
Leiderschap is ook duidelijkheid bieden. Als iedereen weet waar hij of zij aan toe is, floreert iedereen.
Dan is je eigen gastvrije mindset de eerste stap.
Zorg dat je als manager of leider laat zien wat het kan betekenen voor het bedrijf en het team. Maak het tastbaar, voelbaar en houd het levend. Integreer stand-ups en vieringen. Geef complimenten. Blijf in gesprek met elkaar.
Maar vergeet niet: het is een middel, geen doel op zich. Gastvrijheid is een krachtige manier van werken aan het succes van je organisatie, namelijk van binnenuit. Begin altijd bij je eigen gastvrije mindset.