Leidinggevende zijn cruciaal in vrijwel elk aspect van je organisatie. Zonder een goede leider, in de meeste gevallen een afdelingshoofd of team manager, zal je geen resultaat zien van al je input op het gastvrijheid-stuk. De manager bepaalt namelijk de richting en de grenzen, de waarden en normen.
Hij of zij is de stabiele factor in de organisatie en kan vanuit deze positie gastvrijheid borgen in missie - visie - strategie - kernwaarden - afdelingsplan - operatie en het daarmee tastbaar en voelbaar maken voor medewerkers en uiteindelijk klanten.
voor een gastvrije mindset die je vandaag verder kunnen helpen:
Het begint bij medewerkers die met plezier hun werk doen en zich gewaardeerd voelen. Gastvrije leiders bevorderen deze positieve sfeer, waardoor ze ook medewerkers aantrekken die anderen inspireren om hetzelfde te doen.
Een gastvrije leider begrijpt dat gastvrijheid een teamprestatie is. Als leider ben je een voorbeeld, je geeft richting en je bepaalt de waarden en normen. Je zorgt voor de juiste balans in het team tussen plezier en het behalen van doelen.
Alleen wanneer je dag in dag uit gastvrij gedrag stimuleert, behaal je het gewenste resultaat. Soms is het als het aanleren van een nieuwe goede gewoonte en soms een complete herprogrammering. De kracht van herhaling is bij beide cruciaal.
Dus.. de kop en de staart, dat zijn leiders wat betreft gastvrijheid binnen organisaties. Zij die het goede voorbeeld geven en zorgen voor het behalen van het gewenste resultaat: een extreem tevreden klant én team.
Laat HR dan ook méér sturen op persoonlijkheid en wellicht wat minder op skills. Dat laatste is aan te leren, dat eerste zit er van nature in of niet…